Fredag 15 Jan 2016
16.1.15 12:18

Bakad potatis

Blev så sugen på bakad potatis med egen baconröra. Tog 2st potatisar & trodde att det skulle inte vara några problem att äta upp men blev ju mätt redan efter första ;) Gjorde min vanliga baconröra som jag brukar göra, bara på med lite grädde, i med massa franska örter, sjud ner den till tapetklister & sen lägg i massa finhackad bacon (som redan är stekt & helst kyld), sen äts allt ihop med några kilo smör också
Lördag 2 Jan 2016
16.1.2 20:03

Sista oxfilén

Japp, nu tog oxfilén slut tyvärr men 3 dagar med runt 6 måltider med oxfilé går ju inte direkt klaga på ;) Har varit ganska dålig, eller snarare att jag struntade i att putsa min oxfilé faktiskt men äh, bara att skala av fettbiten & eventuell hinna när man äter.
Lördag 2 Jan 2016
16.1.2 5:45

Oxfilémedaljonger

Jösses vilka lyxiga dagar det har varit den senaste tiden, lövbiff, oxfilé, massa rödvinssås & potatisgratäng ;) Idag testade jag att göra medaljonger istället för helstekt oxfilé, jag vet inte riktigt vilket jag föredrar, båda blir riktigt gött men ja, jag kanske föredrar medaljonger faktiskt, det är rätt gött att ha en brynt köttbit i portionsbitar som man själv skär upp på eget bevåg istället för uppskurna bitar som det blir när man gör helstekt oxfilé. Sjukt mört, alltså helt sinnessjukt mört, helt underbart, synd att det kommer dröja så extremt länge till jag har råd med oxfilé igen :(
Torsdag 31 Dec 2015
15.12.31 23:25

Nyårsmiddag

Så lyxmaten fortsätter, hade ju extremt tur med lövbiffen häromdagen & nu fortsatte min tur när Willys hade extrapris på oxfilé, något som inte gick att ignorera, kostade ju bara runt 100kr kilot, förvisso inte svenskt kött utan från Nya Zeeland, hade mina tvivel, kostade ju bara 1/3 av vad svensk oxfilé kostar så, kanske blivit lurad, förra gången jag köpte billig oxfilé som var från Italien så visade ju det sig att ICA hade köpt in kött från en handlare som använt sig av bison istället. Som tur var han jag inte äta något, kanske hade smakat bra ändå men lämnade tillbaka köttet. Men, chansade ändå & köpt mig en oxfilé & jösses, oavsett vilket djur det nu kom ifrån så var det otroligt gött, älskar nötkött, problemet är att jag växte upp med en familj som fruktar kött som är det allra minsta rosa, så varje gång dom köpte något nötkött så stekte eller grillade dom köttet så det blev "well done" & som alla nog vet så blir nötkött som en skosula om man gör det. Jag brukar nöja mig med medium, det brukar vara lagom för mig. Så sjukt mört, låter extremt klyschigt men köttet verkligen smälte i munnen, älskar när kött är så mört att kniven skär igenom köttet som en het kniv i smör utan att man behöver grillbestick. Tänk om man hade haft råd med oxfilé varje vecka! Hade dock rätt tur med köttet för jag skar av en tredjedel av oxfilén, brynte den i stekpannan & sen in i ugnen med en köttermometer. Under tiden skivade jag lite potatis med min nya mandolin jag fick i julklapp, sen stekte lite sparris i smör, sen stekte potatisen & på med massa purjolök på potatisen medan jag stekte det. Men ingenting verkade hända med köttet, kollade var 5:e minut men nepp, ingenting hände med temperaturen. Det kändes som om köttet var inne i ugnen i över 1 timma men ändå hände ingenting. Hade på rätt låg temperatur, strax över 100 grader, föredrar rätt låg värme för att få en jämnare temperatur genom köttet (inte så som vissa har, brassar på på 200 grader så endast 10% runt köttets kärna är medium & går gradvis ut till well done), iaf, så gav upp, hände ju inget med köttet så slutade kolla det var 5:e minut, kom tillbaka efter 20 minuter & då var köttet PRECIS 62 grader, brukar vanligtvis ta ut det lite tidigare, köttet fortsätter ju lagas till medan det vilar inlindat i aluminiumfolie. Brukar vila köttet i upp till 15 minuter men denna gången kunde jag inte det, tror köttet då skulle nästan bli lite väl tillagat så fick vila det i rumstemperatur. Kunde inte vila det tillräckligt länge tack vare det för då hade ju köttet blivit kallt & tack vare den kortare viloperioden så rann det ju såklart lite blod när jag skarp upp köttet, vissa gillar inte det, men det är okej för mig, ingen katastrof, är ju ändå inte nobelmiddagen. Köpte en färdig rödvinssås (ja, jag vet, brukar göra den själv men ekonomin var rätt tight), värmde på den rejält, föredrar en rätt reducerad rödvinssås, denna färdiga var dock VÄLDIGT bitter men lyckades rädda den med lite socker. Blev sjukt gott & räcker till en middag imorgon med & har en massa mer oxfilé som jag inte tillagat än så kommer ha det väldigt lyxigt framöver & tänk om man haft en sous vide maskin. Men detta var mer än tillräckligt gott men en sous vide skall jag ändå köpa någongång i framtiden ;)
Tisdag 22 Dec 2015
15.12.22 14:18

Flappy Andersson

Så, börjar snart bli klar med "Flappy Andersson", fattas bara lite roliga bilder på spelarna & lite andra bilder till "poängstjärnor", tänkte det vore roligt att kasta in massa roliga bilder i spelet mellan pelarna, lite slumpmässigt & om spelaren träffar en av dessa stjärnor med dom roliga bilderna så får dom 5 extra poäng. Men iaf, först, fixa in morsans, Mias, farsans & mitt huvud i spelet istället för fågeln
Ser lite skumt ut men vafan, detta är ju inte tänkt att vara det absolut i särklass bästa spelet ever utan bara en rolig grej som jag kan ge bort på julafton :P Har fixat ihop lite statistik osv på servern, PHP & Redis, passar riktigt bra till just statistik & highscores. Problemet är att Swift, återigen, har sina egenheter som gör saker svårare än vad det skall vara. Tex så får jag ju JSON från servern som sen skall behandlas i Swift, men vanilla Swift hatar JSON, speciellt när man stackar JSON "arrayer", då får man hålla på & unwrappa hur många gånger som helst i Swift & råkar man unwrappa en NIL så krashar spelet, tack för det. Gör man samma sak i PHP så ignoreras bara "felet", eller ja, kanske inte ignoreras men värdet blir då NULL istället & man kan fortsätta köra vidare i sitt program. Helt idiotiskt att Swift krashar spelet, den borde bara skicka ett felmeddelande istället. Men nepp, man måste på egen hand programmera in error handling, det blir ganska snabbt överdrivet stort när man bara vill hämta lite highscores från en server. Så, att behandla JSON i PHP tar bara ett par rader jättekort kod, i Swift tar det 19203920 miljarder rader & lika mycket kod som i bibeln, till ingen nytta. Så SwiftyJSON till räddningen, SwiftyJSON är PRECIS så som Swift borde varit från första början, sköter felhanteringen helt på egen hand utan att man behöver oroa sig allt för mycket.
3'446 visningar #Programmering #Swift
Måndag 21 Dec 2015
15.12.21 22:32

Flappy Andersson

Ok, dags för lite mer Flappy Andersson, inte långt kvar till julafton & är en jäkla massa mer att göra, eller ja, det är ju spelbart just nu men vill åtminstone ha en scoreboard så att vi alla kan tävla mot varandra, sen kanske någon medalj för 1:a, 2:a & 3:e plats. Finns lite småbuggar med som jag måste räta ut. Lade till lite rök när man dör
Röken var väldigt lätt att lägga till, Xcode har ju ett inbyggt stöd för att skapa egna emitter nodes, finns ju en hel uppsjö av variabler man kan skräddarsy för att få saker att se ut precis så som man vill. Röken passar egentligen inte in i det övriga utseendet av spelet men tänkte det var lite skoj ändå. Problemet med röken var ju att istället för att ha animerade texturer (kommer inte använda fågel bilden ändå) så valde jag att rotera spelaren istället, roterar ganska sakta i början & ju fler pelare man passerar ju snabbare snurrar gubben, precis samma som att spelet går snabbare ju fler pelare man passerar. MEN, eftersom rök emittern är en child av player spriten så får den samma egenskaper som player spriten, alltså roterar emitter noden i samma takt som player spriten, så om man dör medans man är uppochner så ryker röken neråt, rakt ner i backen, det passar lixom inte ihop med fysiken & ser sjukt konstigt ut. Finns 1'000 sätt att lösa detta på, jag valde det enkla & lade till en rotations animation på min emitter node, fast åt motsats håll som player spriten. Inte det mest eleganta men det fungerar ju. Nästa sak att tackla var ju scoreboarden & jösses, Apple måste hata text i SpriteKit, man sliter ur sig håren för jösses, jösses, shiet, komigen Apple, varför skall det vara så svårt att använda sig av text i SpriteKit? Det är idiotiskt svårt. Testade allt möjligt, SKLabelNode, UITextField, UILabel osv osv men alla hade för & nackdelar. UITextField är ju det jag är ute efter, åtminstone när det gäller själva layouten & positioneringen MEN trots att det går att stänga av mycket av user interaction för text fältet så går det inte stänga av HELT & hållet, går fortfarande markera & kopiera text, detta lagret ligger överst i spelet, så jag använder ju en tap för att starta om spelet, tappar man då inom scoreboarden så startar inte spelet om utan istället får man upp UI:n för att markera texten. Sjukt störande.
GAH!!!!!!!!!11111ettettett Men nepp, får göra en SKLabelNode för varje användare & lägga till i scenen, men ja, jo, detta fungerar ju som det är tänkt men ibland kanske man vill ha mer än en rad, vilket SKLabelNode inte tillåter så fick nöja mig med en rad för varje score. Hade egentligen viljat ha själva poängen i en annan storlek & position men nepp, går ju inte då, visst, går lägga till fler, i mitt fall hade jag då behövt tre st SKLabelNodes per rad & det orkar jag inte fixa till. Jag är ju lite bortskämd eftersom jag kommer från PHP, HTML & CSS där samma sak är SJUKT enkelt, tar mindre än en minut att fixa till, med olika fonter, olika text storlekar, olika textfärger osv osv osv osv men i Swift & SpriteKit, glöm det, det är ett evighetsprojekt. Fixade poängräkningen också så nu får man inte massa extrapoäng om man kraschar in i en pelare på samma ställe som poängräknar grejer är
2'216 visningar #Programmering #Swift
Fredag 18 Dec 2015
15.12.18 23:45

Flappy Andersson

Så ett av mina nyårslöften förra året, eller ja, för detta året var ju att lära mig ett nytt programmeringsspråk, nämligen Swift, men det har lixom inte riktigt blivit av, på gott & ont, det "gotta" var ju att Swift 2 lanserades vilket förenklade väldigt mycket saker, nu är Swift sjukt långt ifrån Objective-C, Swift "1" hade ju endel skumma grejer kvar från Obj-C, eller ja, åtminstone grejer som påminde & som inte kändes så modernt. Men iaf, nu börjar ju året ta slut så kanske är dags att bita i det sura äpplet & köra igång. Japp, så i dom flesta andra programmeringsspråken så har det blivit rätt poppis att det första man gör är en kalkylator, när det gäller Swift så har det lixom blivit standard att göra en remake av Flappy Bird. Finns ju en hel drös med tutorials för just Flappy Bird, innehåller mycket nyttiga grundläggande saker som man behöver lära sig. Så ja, jag börjar det med, men gör det lite personligare, varför inte göra en Flappy Bird & ge familjen var sitt personligt anpassat spel som julklapp? Flappy Andersson :D Var relativt enkelt att knåpa ihop något som åtminstone påminner om Flappy Bird
I den guiden jag använda mig av hade ingen poäng räkning så fick mecka ihop det själv, detta introducerade en jäkla massa buggar, tex om man passerade det röda sträcket helt rent så räknades bara ett poäng, precis som det skulle göra, men ibland så om man kraschar in mot pelaren när man är halvvägs igenom det röda sträcket så kunde det ibland göra så att man av någon anledning fick typ 12 poäng extra, samma poäng räknades alltså en massa gånger, det är ju inte så bra, så det är något jag får lösa imorgon. Måste även fixa kollision för "taket" & marken
1'997 visningar #Programmering #Swift
Torsdag 17 Dec 2015
15.12.17 19:24

Ädelostköttbullar

Var extrapris på köttfärs så kunde inte hålla fingrarna i styr, fick bli ett par kilo. Så idag fick det bli lite köttbullar & vad kan man göra för att piffa upp eller variera det lite? Jo, såklart slänger man in lite Kvibille ädelost, det blir så fruktansvärt gott, vevade ihop mitt krämiga potatismos också, ingen sås, var inte sugen på sås faktiskt så japp, skitgött. Använder alltid samma ingredienser till köttbullarna som jag gör med mina tacoburgare.
Söndag 13 Dec 2015
15.12.13 23:48

Migrering av webbservern

Ok, det kanske inte gick riktigt så enkelt som det lät i förra inlägget men faktiskt inte så långt ifrån ändå, stötte på endel småproblem men gick relativt lätt att lösa Foton Var ju givetvis tvungen att flytta alla mina foton från gamla servern till nya, stöter på samma problem varje gång & det är när jag skall kopiera media mappen så får jag alltid felmeddelandet att jag inte har behörighet att kopiera endel filer, webbservern har en annan användare än vad jag som inloggad admin har så vissa foton jag laddar upp har fel behörighet. Fixade det genom att helt enkelt köra en chrown på media mappen & alla filer däri, så jag får rätt behörighet för alla filer, sen var det bara att kopiera media mappen, 1910 foton har resulterat i runt 13GB data, blir en jädra massa filer när man skall konvertera till flera olika storlekar MySQL Har ganska länge nu använt MariaDB med TokuDB på servern men bestämde mig för att gå tillbaka till MySQL, har inte haft några direkta problem som inte gick att lösa med MariaDB & MariaDB är fortfarande snabbare än MySQL men kände också att jag ville ha en full stack av "officiella" mjukvaror, vill ha en webbserver med 100% kompatibilitet så jag inte bli sittande där någongång i framtiden med 3:e parts mjukvara som inte har blivit underhållen på ett par år Fick dock problem när jag skulle importera SQL-dumpen på nya serven, glömde av att en tabell var med TokuDB så självklart gick det inte importera, fick starta upp gamla servern igen & försöka fixa en kompatibel SQL export, servern timeoutade när jag försökte konvertera en TokuDB tabell till InnoDB, var helt enkelt för många rader för live byte av motor så duplicerade tabellen utan data, konverterade till InnoDB, tog bort auto_increment & för jag ville ha exakt identiska tabeller efter migreringen, så skrev ett litet script som kopierade över datan från TokuDB tabellen till InnoDB tabellen, allt gick bra men när jag skulle byta till auto_increment på primary så timoutade servern igen...Har lagt till auto_increment i efterhand förut utan problem, men ja, antingen har jag problem med min databashanterare eller så hade jag för många rader nu också. Så fick göra om det & behålla auto_increment från början, sen kopiera över TokuDB databasen, blir inte en 100% exakt kopia men alla rader är med & all data är identisk, förutom auto_increment kolumnen, men äh, ingen skillnad egentligen Redis Var faktiskt den migreringen jag fruktade mest men som i själva verket var det absolut enklaste, startade bara upp nya Redis servern, gick in i Redis clienten & satte igång slaveof 192.168.0.5 6379, tog inte många millisekunder innan typ 80'000 keys var syncade, sen när syncningen var klar så slaveof no one. Det var allt som behövde göras.
738 visningar
Söndag 13 Dec 2015
15.12.13 7:43

Nu kanske migreringen av webbservern är klar

Ja, håll tummarna, detta verkar nästan som om det har gått lite för smidigt, brukar ju alltid vara massa saker som krånglar men har jag för en gångs skull lyckats på första försöket? Låter servern köra några timmar så får jag se om allt är i sin ordning
476 visningar