Tisdag 22 Dec 2015
15.12.22 14:18
Flappy Andersson
Så, börjar snart bli klar med "Flappy Andersson", fattas bara lite roliga bilder på spelarna & lite andra bilder till "poängstjärnor", tänkte det vore roligt att kasta in massa roliga bilder i spelet mellan pelarna, lite slumpmässigt & om spelaren träffar en av dessa stjärnor med dom roliga bilderna så får dom 5 extra poäng.
Men iaf, först, fixa in morsans, Mias, farsans & mitt huvud i spelet istället för fågeln
Ser lite skumt ut men vafan, detta är ju inte tänkt att vara det absolut i särklass bästa spelet ever utan bara en rolig grej som jag kan ge bort på julafton :P
Har fixat ihop lite statistik osv på servern, PHP & Redis, passar riktigt bra till just statistik & highscores. Problemet är att Swift, återigen, har sina egenheter som gör saker svårare än vad det skall vara. Tex så får jag ju JSON från servern som sen skall behandlas i Swift, men vanilla Swift hatar JSON, speciellt när man stackar JSON "arrayer", då får man hålla på & unwrappa hur många gånger som helst i Swift & råkar man unwrappa en NIL så krashar spelet, tack för det. Gör man samma sak i PHP så ignoreras bara "felet", eller ja, kanske inte ignoreras men värdet blir då NULL istället & man kan fortsätta köra vidare i sitt program. Helt idiotiskt att Swift krashar spelet, den borde bara skicka ett felmeddelande istället. Men nepp, man måste på egen hand programmera in error handling, det blir ganska snabbt överdrivet stort när man bara vill hämta lite highscores från en server. Så, att behandla JSON i PHP tar bara ett par rader jättekort kod, i Swift tar det 19203920 miljarder rader & lika mycket kod som i bibeln, till ingen nytta. Så SwiftyJSON till räddningen, SwiftyJSON är PRECIS så som Swift borde varit från första början, sköter felhanteringen helt på egen hand utan att man behöver oroa sig allt för mycket.