Fredag 18 Dec 2015
2015-12-18 23:45:00

Flappy Andersson

Så ett av mina nyårslöften förra året, eller ja, för detta året var ju att lära mig ett nytt programmeringsspråk, nämligen Swift, men det har lixom inte riktigt blivit av, på gott & ont, det "gotta" var ju att Swift 2 lanserades vilket förenklade väldigt mycket saker, nu är Swift sjukt långt ifrån Objective-C, Swift "1" hade ju endel skumma grejer kvar från Obj-C, eller ja, åtminstone grejer som påminde & som inte kändes så modernt. Men iaf, nu börjar ju året ta slut så kanske är dags att bita i det sura äpplet & köra igång. Japp, så i dom flesta andra programmeringsspråken så har det blivit rätt poppis att det första man gör är en kalkylator, när det gäller Swift så har det lixom blivit standard att göra en remake av Flappy Bird. Finns ju en hel drös med tutorials för just Flappy Bird, innehåller mycket nyttiga grundläggande saker som man behöver lära sig. Så ja, jag börjar det med, men gör det lite personligare, varför inte göra en Flappy Bird & ge familjen var sitt personligt anpassat spel som julklapp? Flappy Andersson :D Var relativt enkelt att knåpa ihop något som åtminstone påminner om Flappy Bird
I den guiden jag använda mig av hade ingen poäng räkning så fick mecka ihop det själv, detta introducerade en jäkla massa buggar, tex om man passerade det röda sträcket helt rent så räknades bara ett poäng, precis som det skulle göra, men ibland så om man kraschar in mot pelaren när man är halvvägs igenom det röda sträcket så kunde det ibland göra så att man av någon anledning fick typ 12 poäng extra, samma poäng räknades alltså en massa gånger, det är ju inte så bra, så det är något jag får lösa imorgon. Måste även fixa kollision för "taket" & marken
1'590 visningar #Programmering #Swift