Lördag 1 Aug 2015
2015-08-01 21:17:32

Fiske i sämsjön

Ok, det ser ju inte mycket ut för världen men första gången på väldigt länge som jag varit ute & det har nappat ganska bra & första gången på väldigt länge som det blev matfiskar Vi brukar ju alltid börja fiska vid vassen jämte stugan, sen köra ganska nära högersidan & upp några kilometer, brukar få ett par abborrar längs den sträckan iaf men nu ville jag testa längs med vänstra sidan av sjön, har i princip aldrig kört där, eller jo, är ett populärt ställe mot vänstra sidan som vi brukar hitta endel fisk vid men ja, jag har aldrig kört riktigt nära vänstersidan av sjön. Så vi åkte dit, ankrade vid någon vass, testade mina nya poppers, ganska mycket större än min förra poppers som en gädda snodde. Iaf, kastade några gånger där men fick inget, var ganska grunt med, 40-50cm kanske, så ja, vetifan. Iaf, så ville jag fiska vid utloppet i sjön, så efter att vi gav upp vid vassen så beslutade vi oss för att köra efter båten först mot vegby hållet, sen vända & köra ner till utloppet, jag satte på en spinnare & farsan någon liten wobbler. Fick inte så mycket mot vegby hållet så vi vände om, nästan när vi var framme vid stenarna utanför ön så fick farsan en riktigt fin abborre, tyvärr flydde den innan den hade landats i båten, synd för den var riktigt fin. Sen fick jag också napp medans jag vevade in min spinnare, en ganska liten abborre. Så vi gav upp tanken på att fiska vid utloppet & körde upp & ner i höjd med dom 2 stenarna istället eftersom det verkade stå endel fisk där. Nappade riktigt bra där, var ett ställe som det hög varenda gång vi körde, kunde nästan räkna ner till sekunder när vi skulle få napp ;) Så vi drog upp några få relativt små abborrar, sen jäklar fick farsan en riktigt fin som han lyckades landa, fick bli matfisk, var riktigt sugen på abborre, speciellt årets första abborre är riktigt gött. Körde några vändor till & fick ett par mindre var till. Sen gav vi upp & körde hemmåt, han komma till ön då jag fick ett rejält hugg, först; som vanligt, trodde jag det var bottennapp, vid det stället så brukar jag få bottennapp då det är ganska grunt & stenigt där, men nepp, började dra iväg så hela spöt vek sig så ganska uppenbart att jag fått en gädda på kroken, något jag egentligen inte ville ha på kroken men det fick bli en bonusfisk, lyckades landa den utan håv & med tvivelaktig landing (farsan lyfte linan med fisken hängandes), men in i båten kom den, tänkte först kasta tillbaka den i sjön men sen kom vi på att grannarna hade bett om en gädda så den fick bli matfisk den också